onsdag 2 februari 2011

Möte med Max Frei

Det första jag la märke till när Främlingen stod på hyllan var tjockleken. Därefter placeringen av den så kallade baksidestexten – den stod på bokryggen! Nja, lite för tjock och en inte alldeles lockande text på boken. Jag avstod från att försöka mig på den. Men efter att ha läst några andra fantasyböcker från samma förlag, tillika av ryska författare, blev denna bok något intressantare. Jag lånar hem och prövar, tänkte jag. Tur att jag gjorde det. En fascinerande värld öppnade sig.

Huvudpersonen Max Frei, tillika bokens författare, lever i det nutida Ryssland. Max har alltid varit en nattmänniska och har svårt att passa in i vårt sätt att leva. Han har t ex svårt att vara social eftersom han är till sin fördel om nätterna… Dessutom drömmer Max mycket levande. Så levande att när han drömt om Paris pratar han om staden som att han faktiskt varit där. Han ser ingen skillnad mellan dröm och vakenhet. Vissa platser återvänder vi ofta till i våra drömmar, så även Max. Ett återkommande ställe är staden Echo. Där lär han känna sir Juffin Hully. Sir Juffin erbjuder honom ett jobb och ”flytten” till drömmarnas Echo är ett faktum.
Greppet att han skriver sina memoarer är otroligt bra. Max Frei född i vår värld beskriver staden Echo, kejsardömmet, folket, kulturen så att vi förstår den, utifrån hur vi lever.
Där används magi – men mycket begränsat och övervakat. Eftersom de som har makten anser att överdrivet bruk av uppenbar magi kan leda till tragiska konsekvenser. Människor samtalar t ex genom telepati.

Vad är det då för bok kanske du undrar. Jag tycker miljön och tidsandan känns historiskt men med drag av framtid. Där finns inte vår tekniska utveckling men samtidigt kör de runt i något som liknar våra bilar – aumobiler. Ja visst är det en fantasy eller en fantastisk värld vi befinner oss i - men det är även en deckare. För jobbet Max får i Echo (och som passar honom alldeles utmärkt) är nattlig ställföreträdare för den hemliga spaningsstyrkan. Dessa handhar alla magiska lagbrott som sker. Han berättar om flera fall han varit med och löst. Samtidigt presenterar Max sina mycket speciella kollegor i den hemliga spaningsstyrkan. Mer udda samling människor får man leta efter. Gillar du boken lika mycket som jag så kommer del två i serien Echos labyrinter på svenska i februari.

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar