måndag 18 april 2011

Bladvändare i feel good-genren

Det blev en tuff dag på jobbet för mig i måndags förra veckan. Började på söndagskvällen läsa några sidor i en ny bok: Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon. Tänkte jag skulle se hur den var. När det var 100 sidor kvar och klockan närmade sig ett på natten lyckades jag lägga den ifrån mig. Men det var svårt - den var så mysig!

Rachel, en kvinna i karriären, säger upp sig från jobbet och relationen med den gifte älskaren. Hon ärver sin mosters hem för hemlösa hundar ute på landet (men ska hon behålla det och driva det vidare?) och kontrasten till Londonlivet hon lämnar kan inte bli större. Hon som inte ens är någon hundmänniska.

När jag hade lärt känna Rachel lite närmre trillade fler kvinnor in i historien. Natalie som kämpar för att bli gravid, Zoe som försöker få livet som ensamstående tvåbarnsmor att gå ihop efter skilsmässan, och så några till. Precis när jag tänkte att nu kan jag sluta läsa för ikväll så handlade nästa kapitel om någon av de andra kvinnorna och jag blev tvungen att se hur det gick för henne... Och så den stora frågan: Hur skulle det gå för alla hemlösa hundar som behövde nya hem? Det var så hjärteknipande och jag blev så glad när jag läste boken. Det var en riktig må-brabok!

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar