onsdag 1 februari 2012

Gömda hemligheter...

Jag hann avsluta Svavelvinter i helgen, men den nya deckare jag först började läsa höll inte måttet. Efter att ha kollat min ”att läsa lista” mot vad som fanns inne på biblioteket så lånade jag istället Labyrinten av Kate Mosse. Berättelsen grep tag i mig med en gång.
Alice är med på en arkeologisk utgrävning och hittar en orörd grav. Där finns diverse föremål, bland annat en ring med speciellt mönster på – det känns bekant för henne. Så tar en annan berättelse vid, som utspelar sig på 1200-talet. Där följer vi en annan kvinna, Alaïs. Hon lever i en trakt som snart ska invaderas för att fördriva en kristen sekt. Där finns hemligheter som måste gömmas undan. Snart är Alaïs involverad.
Tillbaka i nutid blir Alice förhörd. En man vill veta vad hon fann i graven. Han är inte den enda… Dessutom introduceras ett hemligt sällskap på jakt efter något. Och de drar sig inte för att mörda!
En underhållande och spännande berättelse som är svår att sluta läsa. Härligt tjock är den till på köpet och räcker länge! Jag har tidigare skrivit om hennes bok Vintervålnader. Även där möter vi en religiös grupp som förföljs. Undra om det temat även återkommer i hennes bok Kryptan. Den som läser får se…
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar