tisdag 31 juli 2012

Mörkt motiv

Mörkt motiv av Louise Penny utmålas som en småmysig deckare skriven i samma anda som Agatha Christies och PD James. Hmm, den måste jag allt läsa. Att den dessutom utspelar sig i en ytterst liten by i Kanada gör inte saken sämre. Fylld av excentriska bybor, antikviteter, god mat och en bys alla intriger uppfyller den mina förväntningar, även om nog ingen riktigt kan skriva som Christie och James…

Kommissarien Gamache och hans kollegor är trevliga bekantskaper. De anländer till byn för att utreda en gammal dams död. Älskad av alla men ändå hittas hon död. Skjuten med en pil genom hjärtat! Vem kan ha gjort det? Tonåringarna hon identifierade när de gjorde busstreck, systerdottern hon är osams med, eller någon annan? Vem har både motiv och färdighet att skjuta med pilbåge? Kommissarien får det inte lätt.

Bara att bläddra lite i boken när jag skriver detta får mig att skrocka nöjt för mig själv. Ser fram emot att möta byborna och kommissarien igen, i en utlovad andra del i denna påbörjade serie. Undra just när den kan tänkas komma… Redan till hösten ser jag på förlagets hemsida. Undra om jag kan beställa den redan nu?

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar