torsdag 30 augusti 2012

Fullständigt fascinerande av Jeanette Winterson


Copyright/fotograf: Peter Peitsch
 
 
Efter att jag hört Yukiko Duke berätta om Jeanette Wintersons kommande självbiografi Varför vara lycklig när du kan vara normal blev jag nyfiken på författaren. Till min lycka hittade jag samma dag en av de böcker Duke omnämnde, den delvis självbiografiska romanen Det finns annan frukt än apelsiner.

En mycket fascinerande bok. Kanske främst människorna i den. De flesta medlemmar i samma församling som Jeanette och hennes mor. En moder som jag finner helt otrolig i sitt tänkande och syn på både världen och helt vardagliga händelser. Samtidigt är hon väldigt engagerad i sin övertygelse om hur världen ser ut. Jag ställde mig frågan: Är det en skröna jag läser? För jag kunde inte ta berättelsen på allvar. Det var liksom inte möjligt att berättelsen bygger på verkliga händelser. Det gör mig än mer nyfiken på den kommande självbiografin. Den har vi i skrivande stund inte fått till biblioteket. Men jag ser fram emot att få läsa den. Undra om den blir lika lätt att läsa som Det finns annan frukt än apelsiner och kommer den att bekräfta händelserna i den?

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar