fredag 15 augusti 2014

Kort om semesterläsningen


Jag hann med en hel hög med böcker på semestern. Några som var riktigt avslappnad, men spännande, semesterläsning - Genom elden, Röd dimma, Storm över högländerna och så Maria Langs två förstadeckare om Puck.
Några dröjer sig kvar lite extra i minnet av olika anledningar. Den spännande första och andra delen i framtidsdystopitrilogin Legend av Marie Lu. En härlig mix av action, vänskap och kärlek. Nu väntar jag på tredje delen som kommer i höst. Mastodont boken denna semester var Barfotadrottningen av Falcones. Mastodont både i sidantal och att hålla intresset uppe. Men jag var tvungen att läsa klart fast jag inte fann den lika gripande som hans Katedralen vid havet. Återigen är den en historisk skildring av utsatt människor i Spanien Falcones skriver om.
Kvinnan i svart av Susan Hill är däremot en riktigt bra klassisk spökhistoria i historisk tid (som visst även filmats). Den jämförs med en klassiker av Henry James – När skruven dras åt. Den senare föll mig inte alls i smaken när jag läste den. Men Kvinnan i svart minns jag med en behaglig rysning. Anna Lihammers skönlitterära debut Medan mörkret faller var också riktigt bra. Tidigare har hon skrivit faktaböcker inom arkeologi. Deckaren hon nu kommit med utspelar sig i 30-talets Sverige med kommissarie Carl Heller och polissyster Maria Gustavsson i huvudrollerna. Spännande och fascinerande enligt min mening.
Den bok som överraskade mig mest var Ia Genbergs Sent farväl. Språket hon använder kombinerat med handlingen, rollfigurerna och mysteriet som för berättelsen framåt gör att jag direkt landar och sjunker in i den. Temat är vänskapen som försvann och vem har inte haft en sådan? Dessutom slutar den så klokt. Nu ligger hennes debutroman Söta fredag hemma hos mig och ska läsas ganska snart.
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar