onsdag 21 oktober 2015

Vänner - vad som än händer?

Kristin Hannah är en produktiv författare och vi har 11 av hennes böcker på svenska. Hon kom med en ny bok i år som heter Flyga vilse. När jag läste om dess handling blev jag lite nyfiken på att läsa den. Men Flyga vilse är en fristående fortsättning på en tidigare roman av Hanna: Vad som än händer. Den kom redan 2009 men jag hade inte läst den, men nu har jag! Fort gick det för Hannah hade skrivit så att jag var tvungen att läsa vidare ett kapitel till och ett till…

Boken handlar om Kate o Tully. Två flickor med sina olika bekymmer som träffas och blir vänner. De följs åt genom åren och jag är med dem igenom alla händelser. Hannah väljer att hoppa över vissa år i tjejernas liv, väljer liksom ut de bästa bitarna där jag kan följa deras vänskaps utveckling i med- och motgång. Hur de interagerar, vilka roller de tar i sin vänskap utifrån sin personlighet. Att det kanske inte alltid är så lätt att berätta allt för sin bästa vän. Jag har svårt att inte engagera mig i deras liv och känslor. Samtidigt förankrar Hannah att åren går genom att redogöra för utmärkande händelser i historien (exempelvis att Lady Di dött, 11 september etc.) Boken spänner från 60-talet fram till början av 2000-talet.
Så vill du läsa en bok som är lätt att försjunka i så rekommenderar jag Vad som än händer. Är nu spänd på att få läsa fortsättningen.

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar