onsdag 1 juni 2016

Det lilla bageriet på strandpromenaden

Nu har jag smaskat i mig en god bok igen. Ordvalet är delvis genomtänkt för huvudpersonen Polly är en hejare på att baka bröd och boken heter Det lilla bageriet på strandpromenaden. En bok som är perfekt i hängmattan i sommar. Det börjar med katastrof när Pollys och maken Chris företag försätts i konkurs. Inga pengar, inget boende och inget jobb. Då hamnar Polly på en ö längs Cornwalls kust som är härligt otillgänglig stora delar av dygnet, tidvattnet styr när vägen in till fastlandet går att köra på. Berättelsen börjar mörkt men snart introduceras den ene mannen efter den andra och jag börjar fundera över vem hon ska bli kär i (för det är klart att hon ska bli det). Dessförinnan tar Polly hand om en skadad lunnefågel som är ett charmigt inslag i handlingen. En folkilsken tant som verkar har monopol på brödbakandet på ön sätter krydda på berättelsen.

Detta är en bok jag kommer att le åt varenda gång jag plockar fram den för att tipsa om den. Och se Jenny Colgan har skrivit en uppföljare som redan kommit! Den heter Sommar på strandpromenaden.

/Liselott 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar