torsdag 25 augusti 2016

Berättelsen om Narnia

När jag var en grabb på runt 10-11 år så hittade jag i mitt skolbibliotek en bok som hette Min morbror trollkarlen. Detta var på vårterminen och under det gångna vinterlovet hade SVT visat serien Narnia på vinterlovsmorgon.
När jag förstod att det handlade om samma värld blev jag nyfiken. Min bibliotekarie sa att det var en lite läskig bok och var inte helt säker på om jag skulle få låna den, så naturligtvis blev jag nu smått besatt av boken. Efter lite diskussion med min lärare gick hon med på att jag fick låna boken och från sida 1 var jag fast. Sedan den dagen har jag varit en fantasy-läsare framför all annan litteratur.

Så det var lite av en resa i minnets alléer när jag häromveckan läste om denna fantastiska lilla bok skriven av C. S. Lewis. Min morbror trollkarlen är en fristående början av sagan om landet Narnia, lite grann som Bilbo är en fristående början av Sagan om Ringen. Men där Tolkiens språk lätt blir svävande och lite komplicerat, håller sig Lewis till ett språk som tilltalar en yngre publik. Det här är en fantastisk port in i sagornas värld.

Boken handlar om pojken Digory, hans morbror Andrew och moster Letty, och flickan Polly. Digorys morbror Andrew är en kufisk figur med ett hemligt kontor högst upp i huset där de bor. När så barnen under en upptäcktsfärd råkar kliva in i det förbjudna kontoret börjar ett äventyr som de aldrig ska glömma. Under resans gång kommer de att träffa ett magiskt lejon, hitta boten mot en fruktansvärd sjukdom och till slut bygga det magiska klädskåp som barnen Peter, Susan, Edmund och Lucy upptäcker flera år senare. Det är även i den här boken som vi får reda på hur det kommer sig att det står en gatlampa mitt i skogen i Narnia.

Om du har barn i upptäckaråldern som gillar böcker som Mio, min Mio eller Skattkammarön så skulle serien om landet Narnia med största sannolikhet kunna passa. Det är även en väldigt mysig serie att ha vid högläsning.

Ska jag vara ärlig så är den lika bra idag som den var första gången jag läste den, i all sin enkelhet.



/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar