onsdag 2 november 2016

Anteckningar från Burma

Tänk vad uppfriskande det kan vara att tvingas omvärdera en ståndpunkt!     
Jag har inte läst serietecknade medier sedan ungdomsåren och utgått ifrån att det inget är för mig, i min ålder. Men ack vad jag bedrog mig! Av en slump fick jag kanadensiskfranske Guy Delisles tecknade Burmaskildring i min hand – jag förstod först inte ens att den var tecknad, för den är biblioteksklassad för att placeras på geografihyllan, Sydostasien – inte bland tecknade serier. Men nyfiken blev jag, och jag har sällan lett så igenkännande och roat som under den högtidsstund det tog att läsa boken.

Det är en fullständig njutning att följa författarens bildsekvenser kring hur han med fru och bebis åker till Burma, för hon ska jobba som läkare där medan han ska ta hand om deras lille plutt. Iakttagelseförmågan hos författaren är stor, och har man någonsin rest i Asien, oavsett var, så är igenkänningsfaktorn hög. Oändligt många detaljer är knivskarpt skildrade, särskilt dem som västerlänningar reagerar på, men över lag är det otroligt snyggt gjort, både att lyckas illustrera humorn i varje skildrad situation, men också författarens/huvudkaraktärens tankar och reflektioner kring det upplevda. Men det är också en ypperlig källa till kunskap – mycket av det du inte visste om Burma innan, det lär du veta efter. Det är ju trots allt en stat med en stängt förflutet, och det är först nu, när turismen försiktigt börjat utvecklas, som vi fått en chans att lära känna landet mer. 



Jag blev tillräckligt nyfiken efter denna bekantskap för att även vilja läsa ett alster han gett ut några år tidigare, som rätt och slätt bara heter ”Pyongyang”.  Även den är en personlig betraktelse, denna gång av Nordkoreas huvudstad, under en vistelse där i två månader – dock utan fru och barn. Tyvärr nådde inte den alls upp till samma höjder, för han tycks ha utvecklats väldigt mycket under åren däremellan. Den har inte alls samma tydliga struktur och heller inte det humoristiska anslaget fullt ut – vilket förstås kan vara svårt när det gäller just Nordkorea! Dock ett intressant bidrag till litteratur om ett ännu mer slutet land än Burma… bilderna är precis så grå, kala och sterila som man bara kan föreställa sig att det verkligen är i detta märkliga land, som aldrig upphör att förvåna. Men som sagt – inte alltid helt lätt att förstå, och saknar många av de poänger han hade behövt plocka för att göra skildringen intressant. Desto mer intressant var verkligen Burmaskildringen – det är långsam, njutningsfull läsning, med fullt fokus på varje tecknad bild. Som säger allt! Totalt sett en ny, mycket trevlig bekantskap, och ett tredje verk av författaren är en diger lunta anteckningar från – Jerusalem! För den som är intresserad!
Samtliga finns att låna på biblioteket.


/Tuija

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar