lördag 4 februari 2017

Mysteriet i Annex 3

Jag följde aldrig Kommissarie Morse när det gick som serie på tv från slutet av 80-talet till 2000 och jag har heller inte läst böckerna skrivna av Colin Dexter. Men den senaste tv-serien som baseras på Morse har jag följt med nöje: Unge kommissarie Morse. När jag nu skulle ha något att lyssna på i bilen föll ögonen på en av två ljudböcker som vi har om Morse. Jag började lyssna på Mysteriet i Annex 3.

Tomas Bolme läser och han gör det bra. Jag är lite förvirrade i början (kanske mest för att jag oftast bara hinner lyssna tolv minuter i sträck). Vi får följa Tom när han upptäcker (genom en titt i sin frus handväska) att hon har en älskare. Han följer efter henne och ser HONOM. Detta kan han inte tåla. Några månader senare, närmare bestämt på nyårsdagen har vi en död man i ett hotellrum i Annex 3. Morse får ansvar för fallet tillsammans med assistens Levis och utredningen drar igång. 

Det är så skönt att inte behöva läsa om bestialiska mord med hemska detaljer. Istället följer jag deras förhör, dragna slutsatser och hypoteser om hur mordet har skett och av vem. Skrattar åt hur och händelser och personer beskrivs och ordväxlingarna mellan Morse och Lewis.  Så klart lyckas de hitta rätt mördare, tillslut, eller hur gick det egentligen till?


/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar