torsdag 30 mars 2017

Sanning och skvaller av Curtis Sittenfeld

Jag har inte läst något tidigare av Curtis Sittenfeld även om titlarna känns bekanta efter allt bokuppsättande och alla reservationer jag gjort. Hon har bland annat skrivit Systerland och Presidentens hustru. Men nu har hon skrivit en uppdaterad version av en av Jane Austens böcker: Stolthet och fördom. Och eftersom jag är väldigt förtjust i Jane Austen blev jag väldigt nyfiken på denna som i Sittenfelds version heter Sanning och skvaller.

I originalet finns systrarna Liz och Jane med sin brokiga familj runt omkring. Jane blir kär i en rik man (Mr Bingley) men andras påverkan och Jane återhållsamma sätt splittrar dem. Där finns Mr Bingleys vän, den högdragne Darcy som Liz inte alls tycker om. I denna nya version finns alla i familjen med, inkl Bingley och Darcy, men storyn är lite annorlunda. Alla handlar inte på samma sätt som i ursprungsberättelsen. Jag som kan originalet går lite vilse ibland när hon ändrar. Men jag har ändå stor behållning av boken och det är roligt att se hur Sittenfeld väljer att hantera intrigerna och förlägga det till nutid. Kan du inte Stolthet och fördom har du ändå god behållning av boken. Den är rolig, underhållande och lätt omtumlande men har ändå ett stråk av allvar i sig. Frågan är som alltid: ska de älskande få varandra till slut och hur ska det gå till!
/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar