torsdag 13 april 2017

Furioso av Carin Bartosch Edström

En bok som jag tittat på många gånger och varit nyfiken på att läsa är Furioso av Carin Bartosch Edström. Den har lockat mig men samtidigt avskräckt mig för den är rejält tjock. 

Den utspelar sig i Stockholmstrakten. En stråkkvartett bestående av fyra kvinnor ska spela in en skiva ute på en ö. Tyvärr skadar sig en av dem och hon tar in en stjärnviolinist som ersättare. Han är hennes nära vän med utstrålar sådan karisma och närvaro att ingen är oberörd av honom. Men alla är inte lika förtjusta i hennes ersättare.  Alla har sina hemligheter och drömmar och flertalet verkar kretsa kring mannen… Medan stråkarna glider över strängarna gnisslar det rejält i relationerna människorna emellan.

Fem personer på en ö – en ska dö och en kriminalpolis med medhjälpare ska hitta mördaren. Jag sitter hela tiden och väntar (och kanske längtar) på mordet. Men det är en underhållande väntan. Intrigerna tätnar mer och mer för varje sida och hela upplösningen och förklaring låter vänta på sig till slutet.


Det blev inte att jag läste boken utan lyssnade på den. Den varade länge men var väl värd det. Pia Johansson gjorde en utmärkt inläsning och jag fick lite stråkmusik på köpet! Tyvärr får jag läsa del två med ögonen men det kan ju bli utmärkt semesterläsning!

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar