lördag 15 april 2017

Problemet med får och getter av Joanna Cannon

Läs gärna Joanna Cannons debutroman. En helt vanlig gata någonstans i England och människorna som bor där är vad berättelsen handlar. Sommarsolen gassar från himlen och värmen är tryckande. Men den förlösande händelsen är att en av grannarna försvinner spårlöst. Det mesta ses ur den iakttagande och nyfikna Grace´s ögon.

Jag undrar en del över vad det är för titel hon valt: Problemet med får och getter. Men när jag följt med 10-åriga Grace till kyrkan där hon efter predikan frågar prästen ”hur gör man så att folk slutar försvinna” och han svarar ungefär så här: Så länge Gud finns hos människorna kan ingen gå vilse.  Gud är vår herde och han vakar över sina får. Detta får Grace att funder ännu mer för Mrs. Creasy på gatan har försvunnit och beror det på att Gud inte vakat över sina får?! Kanske finns inte ens Gud på gatan! Grace och hennes vän Tilly kommer fram till att de ska leta efter Gud (och undersöka vad grannarna vet om Mrs Creasys försvinnande). Hittar de Gud är de säkra på att Mrs Creasy kommer tillbaka och alla kommer att vara trygga. Först tänkte jag att hur ska hon få ihop det här. Men hon väver fint ihop flickornas liv med Mrs Creasys försvinnande och grannarnas tankar om vad som hänt. För såklart finns här hemligheter och fler än en oroar sig för vad som händer om de blir avslöjade.

Det är en riktigt bra berättelse. Spännande utan att vara en deckare men med minst lite mycket nerv och mystik, därtill rolig, insiktsfull och tankeväckande. Den handlar om människor som jag känner för och bryr mig om. Både England men framförallt tiden (1976) färgar av sig på berättelsen. Inte utan att jag både våndas, skrattar åt och irriterar mig på kläder, levnadsförhållanden, hemmafruar och vad som är tillåtet och inte. Kanske är det för att jag vet att hon är psykiatriker som jag tycker personerna och deras relationer känns väldigt äkta.

/Liselott  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar