onsdag 10 maj 2017

Den flammande skuggan av Jonathan Stroud

Det är så grymt härligt att få tag på en bok som jag inte vågar läsa på kvällen. Nog för att den är spännade och otäck men mest för de målande beskrivningarna och bilderna jag får i huvudet och som säkerligen kommer att poppa upp i drömmarna några timmar senare… 
Boken jag läste när jag tänkte så här är fjärde delen i serien om Lockwood & Co. Förgörandet av ett särdeles äckligt spöke fick mig att välja en annan bok till kvällslektyr. 

Jonathan Stroud som författat böckerna är mästerlig på att överraska mig och skriver också med mycket humor. Det är återkommande spänningsmoment där huvudpersonerna ger sig in i halsbrytande situationer man vet att de inte borde klara men jag också vet att de måste klara (för det är så pass mycket kvar av boken). Där är häftiga spöken, sinnrika lösningar (oftast i sista sekunden) och alltid oväntat våghalsigt. Det är så bra. 

Jag är så förtjust i en av hans grundteser i böckerna som handlar om att England drabbats av en spökinvasion. Vilka kan bekämpa spöken? Enbart barn så klart för det är bara de som ser spöken. Vuxna tappar den förmågan. I spåren av spökinvasionen har ett antal företag som bekämpar spöken startat. Ett av dem är Lockwood & Co. Det enda som ägs och drivs av ett barn (eller snarare tonåring) Anthony Lockwood själv och hans medhjälpare George och Lucy. Här finns så mycket att gotta sig åt: sinnrika uppfinningar, spöken av diverse slag, människor (också de av diverse slag). Efter att ha läst färdigt denna fjärde del väntar jag, nej längtar till nästa del kommer! 

/Liselott


Beställ någon av de fyra böckerna i serien om Lockwood här. De finns också som e-bok att läsa direkt.
Ordningen är Den skrikande trappan, Den viskande döskallen, Den ihåliga vålnaden och Den flammande skuggan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar