onsdag 7 juni 2017

Mary av Aris Fioretos

Författaren Aris Fioretos skulle jag nog inte börjat läsa om vi inte köpt in en av hans böcker till våra bokcirkelkassar. Det var inför presentationen av att det finns möjlighet att låna bokcireklkassar på biblioteket som vi också skulle presentera en del av de titlar som finns. En av dem var Mary av Fioretos som föll på min lott att läsa. Jag är väldigt glad att jag läste den. 

Mary är den tredje boken i grekisk trilogi. Författarens far är grek så jag anar kopplingen där. Den nominerades till Augustpriset och tilldelades även Sveriges Radios Romanpris 2016. Fioretos skönlitterära genombrott var första delen i denna trilogi som heter Den siste greken. Även denna nominerades till Augustpriset och fick Sveriges radios Romanpris år 2010. Andra delen heter Halva solen. 

Men för att återgå till Mary. Utgångspunkten är en del av Greklands nutida historia. Jag kan själv inte så mycket om den men det är heller inte nödvändigt för att förstå boken. Året är 1973 och det är studentuppror mot diktaturen. Marys sambo och pappa till barnet hon bär är djupt involverad. Men det är hon som blir fängslad, råkar dessutom ha information på sig som tillhör hennes sambo. Men hon väljer att inte säga något alls när hon grips.  Varken sitt namn eller några förklaring och hon vägrar erkänna eller skriva på några av de papper polisen lägger framför henne. Därmed får hon heller inte gå. 

De försöker få henne att tala med alla möjliga metoder. Men hon skyddar sig själv, sin sambo och det lilla liv hon bär genom sin tystnad. Är det ett bra val? Vem vet. Det är det hon gör och hon får lida för det. Hon blir som alla andra illa behandlad och torterad. Det är hemskt att läsa. När hon fortfarande tiger förs hon ut till en fängelseö tillsammans med några andra kvinnor. Sagt är att de ska göra byggnaderna i ordning för de fångar som snart ska komma till ön. Ensamma men ändå tillsammans försöker de uthärda, överleva.

Ska de få lämna ön? Ska det lilla barn Mary bär överleva. Ska hon själv överleva? Har hennes sambo klarat sig undan fängelse? Kommer hon att träffa honom igen? Frågorna är många, skildringen hemsk men gripande. Ja, efter den här boken kommer jag definitivt att läsa något mer som Fioretos skrivit. 

/Liselott 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar