onsdag 14 juni 2017

Sanning med modifikation av Sara Lövestam

Sara Lövestam var en trevlig och överraskande författare att läsa. Jag började faktiskt först hennes ungdomsbok Skarven. Den gav så mycket mersmak att jag beslöt mig att testa hennes deckare Sanning med modifikation.

En deckare med en lite annorlunda huvudperson, Kouplan. Han är papperslös, gömd flykting och väntar på att på nytt kunna ansöka om medborgarskap. Samtidigt måste han jobba med något för att få mat för dagen och pengar till hyran och annat nödvändigt. Men dåligt betalt arbete som diskare står han inte ut med längre utan han sätter ut en annons på blocket: han blir privatdetektiv. Och det är faktiskt någon som kontaktar honom. En kvinna som blivit av med sitt barn. Ena stunden var flickan med henne nästa var hon borta. Kouplan börjar spana runt, hittar ledtrådar men det är svårt. 

Egentligen vill jag inte berätta mer om handlingen eller personerna i berättelsen. Den växer fram, ledtråd efter ledtråd, sammanträffanden och hemligheter. Vad är egentligen sanning? Det är riktigt bra, visar på hur en papperslös kan leva och berättelsen är härligt överraskande! Jag ska definitivt läsa de andra delarna om privatdetektiven Kouplan.

/Liselott


Beställ böckerna om Kouplan (finns också som e-bok och e-ljudbok). Ordningen är Sanning med modifikation, Önskar kostar inget, Luften är fri. De två första är också skrivna i en lättläst variant med titlarna Flicka försvunnen och Bedragaren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar