onsdag 26 juli 2017

Hon som kom före av JP Delaney

Så spännande att jag knappt ville läsa. Spännande på ett sätt att jag ”visste” att något hemskt måste hända innan boken tar slut. Men vad, hur illa skulle det bli, skulle huvudpersonen ens överleva! Mest jobbigt var nog att jag inte visste när det skulle hända, i detta kapitlet eller nästa eller på nästa sida? Inte blev det bättre av att jag de senaste månaderna lästa andra böcker där utsatta kvinnor eller kvinnors utsatthet spelat huvudrollen. En som utmärker sig är Kvinnor av Steinar Bragi. En riktigt otäck psykologisk thriller om en kvinna som hyr en lägenhet men det händer så konstiga saker! Vad är sant, vad är inbillning och varför kan hon inte öppna ytterdörren! Jag är riktigt nyfiken på de andra två böcker vi har av Bragi.


Men tillbaka till Hon som kom före. Det är en väldigt speciell miljö det hela utspelar sig i. Ett hus som inget annat minimalistiskt och med mycket teknologi som anpassar sig till den inneboende. Villkoren för att få flytta in är många. 200 punkter i kontraktet, personlighetstest mm. Arkitekten och uthyraren är excentrisk i sin minimalism och i sina krav på renhet, ordning och ärlighet. Men för den som söker lugnet och försöker hitta sinnesro är det ett lockande erbjudande (liksom den låga hyran om man blir antagen som hyresgäst). Jane som förlorat sitt barn antar det. Men hon får också reda på att en kvinna som förut bott i huset dog, föll från trappan. Det antyds att det kan ha varit mord? Jane börjar nysta och jag som läsare följer Emmas och Janes berättelser om livet i huset. Svindlande, slingande, krypande otäcka känslor och om ärlighet och lögn. En skickligt sammanvävd historia som inte slutar riktigt som jag trott när jag till slut tog mod till mig och läste de sista kapitlen.

/Liselott

Det blev visst två boktips. Du beställer dem på bibliotekets hemsida.
Kvinnor av Steinar Bragi och Hon som kom före av JP Delaney

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar