onsdag 30 augusti 2017

Vecka 36 av Sofie Sarenbrant

Om ni gillar deckare har säkerligen har ni, precis som jag, fått tipset att läsa böckerna skrivna av Sofie Sarenbrant. Hennes nyaste bok; Bakom din rygg, är det långa reservationsköer på här på biblioteket. När det blir ett sådant tryck på en bok blir jag alltid lite extra nyfiken, men då det kommer dröja ett tag innan jag får den kände jag att kunde testa hennes första bok. Jag blev inte besviken!
Boken inleds med två familjer som har valt att semestra tillsammans i fiskeläget Brantevik. Kvinnorna i respektive familj, Johanna och Agnes, är bästa vänner och båda två höggravida. Stämningen är lite tryckt, framför allt mellan Agnes och hennes man. Sista kvällen bestämmer de sig ändå för att göra något kul och väljer den lokala hamnkrogen där det ska sjungas karaoke. Det blir dock inte kul och Anges går därifrån tidigt. Det är inte förrän dagen efter som övriga i sällskapet upptäcker att hon är försvunnen.
Boken är fängslande och stundom obehaglig, speciellt om man har varit/är gravid. Karaktärerna är de som driver en att fortsätta läsa och även de man tycker illa om är intressanta. Handlingen är dock lite för avslöjande och jag tror nog att ni kommer kunna lista ut vem som är skyldig innan det är meningen att man ska göra det. I mitt fall var jag trotts detta redan så inne i karaktärerna att jag ändå inte kunde sluta. När jag läst färdigt sista sidan kände jag mig inte klar med karaktärerna, det var för många frågor som lämnades obesvarade. Till min lättnad såg jag att den efterföljande boken; I stället för dig, är en fortsättning. Jag kan ju erkänna att den redan hamnat på nattduksbordet där hemma.

/Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar