lördag 23 september 2017

Älskaren från huvudkontoret av Camilla Grebe

Hon har gett ut flera böcker tillsammans med sin syster Åsa Träff men jag har inte läst en enda. Hon har skrivit tre ihop med Paul Leander Engström och jag har läst den första. Den tredje kom nyligen. För ett par år sedan kom den hon skrivit helt själv, Älskaren från huvudkontoret. Många beställde den då och jag hade förutfattade meningar om dess innehåll och läste den inte.  Inte förrän nu när det kommer en fristående fortsättning, ,Husdjuret. Jag läste om den i vår inköpsvägledning och den fick riktigt bra kritik. Hmm då kanske jag ska läsa den första…  Den fanns inne på biblioteket så jag tog hem ”Älskaren” och började läsa. Den var inte alls som jag förväntade mig. Inte fullt så förutsägbar – underbart. Dessutom en udda huvudperson i ”polisgänget”, psykologen Hanne. Hon har arbetat ihop med polisen tidigare. Men det var 10 år sedan och sedan dess har hon drabbats av begynnande demens… Något hon gör allt för att dölja. Det kan jag ju förstå – men att hon tackar ja när de behöver hjälp för att lösa ett mord. Är människan riktigt klok… Hur vågar hon!

En av de personer jag som läsare får följa är förutom Hanne polisen Peter. Dessa två var på väg att flytta ihop men han drog sig ur utan vettig förklaring. Nu blir de arbetskamrater!  Sedan är det Emma. Den tjej som jobbar i en klädbutik och skaffar sig en älskare från huvudkontoret.

Det vindlar hit och dit. En haltande askungesaga är Emmas liv. En tjej att ta till sitt hjärta. Hanne likaså. Peter är en som inte vågar älska utan ställer sig utanför. En att bli irriterad på. Men vad gör en människa till den hon är. Vilka sidor visar man och vad döljs. Hur är de egentligen? Och det är ju ett plus när jag inte vet hur det ska sluta förrän just på slutet!

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar