lördag 16 september 2017

Damkören i Chilbury av Jennifer Ryan

Först tänker jag vad är detta för rörig framställning! Först utdrag från Mrs Tillings dagbok, sedan ett brev från Ewina Paltry till hennes syster, så en ny dagbok från en ung flicka (Kitty), återigen ett brev från Venetia (Kittys storasyster) till en saknad väninna och så fortsätter det. Njä vad är det här? Håller detta? Skrev människor dagbok på detta beskrivande sätt? Boken hade jag sett flera gånger på biblioteket och blivit nyfiken på, så läste en kompis den och talade väl om den så förväntningarna var höga när jag lånade hem den. Så jag höll ut lite till och till slut tog jag dessa kvinnor till mitt hjärta och sträckläste boken till slutet.

Vi träffar betydligt fler än dessa fyra, gemensamt för dem är att de bor i den lilla byn Chilbury i södra England. Året är 1940. De flesta makar och söner är ute i krig. Tyskarnas plan hörs snart över byn. Nu har det gått så långt att kyrkoherden bestämt att lägga ner kyrkokören – de har inga män kvar som kan sjunga tenor och bas! Då flyttar Prim till byn. Hon är  musiklärare och undervisar vid universitetet och hon startar en kvinnokör! Men hon gör mer än det. Hennes initiativ och inställning till livet tillsammans med avsaknaden av män börjar förändra livet för dessa kvinnor och även för andra i byn. De får ta plats, göra sådant männen alltid gjorde förr och vågar förändra sig. Berättelsen utvecklar sig till en go feelgood-roman. Dock innehållandes en del mysterier, bedrägerier och dominanta män (som givetvis tas ner på jorden) som extra krydda. Därtill följer vi kvinnornas liv i sorg och glädje.

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar