onsdag 11 oktober 2017

Den underjordiska järnvägen av Colson Whitehead

Hyllad, prisad och rekommenderad av Yukiko Duke. Förväntningarna var höga på Den underjordiska järnvägen. Jag drog mig länge för att börja läsa… Tänk om jag inte skulle tycka om den, hade för höga förväntningar! När lånetiden närmade sig slutet så öppnade jag den. Mmm jag bara flöt in i berättelsen. Tre läskvällar så var den slut. Afrikaner som fångas in, säljs, skeppas över Atlanten, säljs och sliter för sina ägare. Cora är huvudperson men jag får även ta del av andra slavars historier som hennes mormors, mors och många av slavarnas på plantagen där hon bor. Hierarkierna slavarna emellan beskrivs, hur de behandlas av ägare och förmän. Slitet, skräcken, misshandeln men också de  glädjeämnen som kan finnas. När Caesar kommer till plantagen frågar han snart Cora om hon vill fly med honom. Så klart inte. Men han frågar fler gånger och diverse händelser gör att hon till slut säger ja. Det är då jag också för höra talas om de som hjälper slavarna att fly.

Till en början läser jag det bara som en berättelse. En berättelse om Coras liv, hennes flyktförsök och om hon ska klara det eller inte. Men Cora är en tjej som iakttar, tänker och funderar. Det tillsammans med författarens sätt att berätta sätter berättelsen som Cora i ett större sammanhang. För vi följer inte bara Cora utan även han som jagar henne. Slavjägaren som bara SKA ha tag i henne, Ridgeway. Kommer hon någonsin att vara säker från honom. Kan hon få ro och leva fri? Flykten för henne från delstat till delstat. Till trygghet eller snarare skenbar trygghet. Vilka får hon hjälp av, men det stora frågan är väl mer varför de hjälper henne. Ärligt, av omtanke, av motstånd mot slaveriet eller med en baktanke… Jag blir både berörd, äcklad och arg under läsandet. Jag funderar över historien, över slaveriet, över människorna och deras handlingar. Jag hoppas Cora ska finna sin frihet med det kommer bakslag på bakslag. Orkar hon med dem? Orkar hon fortsätta kämpa? Får hon någonsin sin frihet.

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar