onsdag 6 december 2017

En blå död av Mikko Porvali

På sistone har jag både hört talas om och läst en del finska författare. Den senaste jag provade på var En blå död av Mikko Porvali. Den stod i bibliotekets bokhylla och såg lockande ut. Marknadsförs som en Karelen Noir, alltså lite hårdkokt, mörk och eländig. Men när jag läst ett tag kändes den mindre hårdkokt och mer som en skröna. Kanske på grund av sättet den är skriven på. Men inte på något sätt sämre för det. 

Jussi Kähönen är polisen som berättar. Om hur han halkade in på polisyrket, hur han får sin första tjänst i Viborg och vad som händer där. Han jobbar ihop med Salomon Eckert och de jagar spritsmugglare och stöter på idel våldsamma män, korrumperade män och fattiga gatubarn. Smarta som få och klurar ut lösningar för att få det de vill. 

Kyla och fattigdom i Viborg på 1920-talet. Ja, en fascinerande, spännande deckare av det lite annorlunda slaget i sin dragning mot skröna. Många gånger tänker jag – hur ska det här gå! Det ska bygga på en sann historia – undra vad av allt detta som skulle vara sant… Bra miljöskildringar vare sig de är i stan eller skidar fram i skogen. Författaren är utredare till yrket och har tidigare skrivit militärhistoriska verk. Jag kommer att hålla utkik efter den andra delen i trilogin (för det ska visst komma tre).

/Liselott


Beställ boken på bibliotekets hemsida. Kan läsa och lyssnas på direkt då den finns som e-bok och e-ljudbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar