lördag 2 december 2017

Mafioso av Ray Celestin

Vilken bladvändare han lyckas skriva Ray Celestin. Huvudingredienserna känns igen från första boken: jazz, maffia och den grova brottsligheten. Läs vad jag skrev om den

Vi möter återigen Ida och Michael från Yxmannen. Nu har det gått 10 år sedan de arbetade med och överlevde fallet med Yxmannen. De bor båda två i Chicago och jobbar som detektiver på Pinkertons detektivbyrå. En kvinna kommer in på detektivbyrån och ber dem leta upp hennes dotter som försvunnit. Samtidigt fotar polisfotografen Jacob ett lik. I sin hand håller den döde resterna av en flaska. Doften därifrån känner Jacob igen: kemiskt modifierad alkohol. Det har han stött på förr. Vart kommer denna flaska ifrån? Han börjar fråga runt… Tidigare har Dante anlänt till Chicago. Al Capone har kallat på honom. Dante är en fixare och nu har Capone ett uppdrag åt honom. Dante skulle helst av allt vilja vara någon helt annanstans men kallar Capone så kommer man… Tre olika personer undersöker till synes tre skilda fall. Sakta närma sig de olika fallen och personerna varandra.

Men jag tycker att boken är mer än en deckare. Här visas baksidorna av Chicago och rassegregation, alltså en del av USA´s historia. Dessutom gillar jag att Ida finns där och utmanar det manliga. Även i denna bok har jazzen en stor del. Louis Armstrong är Idas vän och även han anländer Chicago. I ett efterord berättar författaren om de händelser han valt att ta med i berättelsen. Mycket har hänt i verkligheten men ibland har författaren flyttat händelser i tiden för att få ihop sin story.  Dessutom finns det information i ett efterord som gör mig glad! Mer vill jag inte avslöja innan du läst denna vansinnigt spännande och härligt tjocka berättelse. Då riskerar jag att avslöja för mycket…

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar