onsdag 13 december 2017

Samuel är mitt namn av Josefin Holmström

Berättelsen börjar när Samuel är gammal. Det är tidig morgon och hans läkare har varit på besök. Han befinner sig i sitt arbetsrum som på senare år blivit en plats för minnen.  Minnen från yrkeskarriären och hans liv. Nu är det dags att följa hustruns råd och att berätta allt för barn och barnbarn. Allt det som han en gång berättade för henne. Det Samuel tänker och det han skriver är vad jag får läsa.

Samuel föddes i en fin familj. Dock föds han blind och hans mor dör tidigt. Istället tas han hand om av en sköterska. Även pappan dör och inga släktingar verkar finnas för sköterskan blir nu hans mamma – nymodern. Samuel flyttar med henne till Norrland där de på nåder bor hos hennes syster. Prästen ser till Samuel får utbildning och plats på universitetet i Cambridge, för som genom ett mirakel ser han igen. Till en början handlar denna fascinerande berättelse om livet i Norrland och sedan om studierna i Cambridge. Samuel fascineras tidigt av stjärnor, stjärnors ljus och norrskenet som syns så väl på den mörkar natthimlen i Norrland. Kanske för att de inte varit självklara för honom när han var blind. Han forskar och söker svar. Närmast plågas när hans forskning utövas både i vakenhet och under sömn. Det är uträkningar, funderingar och mardrömmar. Samtidigt genomsyras hans liv av rädsla för mörker, sitt eget inre mörker och för att förlora sin syn igen. 

Han finner någon sorts vän i Andrew (både rik och adlig). Han är Samuels vän men samtidigt nödvändig med sina pengar och inflytande för att forskningen ska fortgå. En forskning de i hemlighet bedriver tillsammans. Samuel blir beroende av hans välvilja även om Andrew inte är lika smart som Samuel är han nödvändig. Men trots denna vänskap är Samuel ensam, enkel och passar inte in. Men han försöker inte ens pass in utan väljer att stå utanför. Varför? Han känner en längtan men vet knappt efter vad, försakar. Frågor och funderingar jag får och som jag nog finner svaren på medan jag läser. Så klart inträffar katastrofen och Samuel driver vidare i livet.

Berättelsen är också en slags äventyrsroman där han reser runt i världen. Men inte en äventyrsroman av den vanliga sorten (om nu en sådan finns) utan med mycket inre reflektioner och utveckling. Själv tycker jag att texten, orden och det de säger flödar över sidorna och in i mig. I början läste jag lite korta stycken och det blev lite motigt. Men efter halva boken tog det fart, börjar kännas och beröra på ett djupare sätt när jag börjar förstå Samuel och hans val. Samuel är berättare och huvudperson i denna fascinerande bok. Författarinnan har tidigare skrivit boken Antarktis. Den har jag skrivit tidigare om i bloggen, läs vad jag tyckte om den.

/Liselott

Reservera boken på bibliotekets hemsida. Finns att läsa direkt som e-bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar