onsdag 14 februari 2018

Miraklet av Emma Donoghue

När jag läste om boken i våra inköpslistor blev jag nyfiken på den. Men samtidigt var jag lite skeptisk. Storyn är att en sjuksköterska vakar över en flicka som sägs inte ha ätit på fyra månader! Kan det vara sant – får hon verkligen inget i sig. En hel bok om detta… Kan det bli bra? Så när jag väl lånade den drog jag mig för att börja läsa. Men när jag väl gjorde det – en bit in i boken var jag fast! Den är så bra! 

Sjuksköterskan Lib, som är en av Florence Nightingales adepter, är skeptisk till sitt uppdrag. Hon ska övervaka att flickan inget får i sig. Säkerställa att flickan verkligen lever på ingenting. Det borde gå på ett par dagar. För även om de fuskats tidigare är det ju inte möjligt när flickan ständigt övervakas. Är det ens värt den långa resan till Irlands landsbygd. Men väl på plats följer vi Lib dag för dag. Flickan äter verkligen inget. Mysterierna blir många. Vad är det för ramsor flickan rabblar, varför har hon slutat äta, går det att få henne att börja äta, varför gör inte människorna i hennes omgivning något åt det och kommer hon att överleva? Jag vill knappt skriva mer för berättelsen och händelseförloppet växer fram undan för undan och blir bara mer och mer spännande!
Läs den!

/Liselott


Reservera boken på bibliotekets webbsida. Finns att läsa direkt som e-bok. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar