lördag 10 mars 2018

Att de i tid må väckas av Frida Arwen Rosesund

Författarinnan till boken är tillika grundaren av Mörkersdottirförlag (2010). Detta är hennes femte roman men den första som utspelar sig i historisk tid. Det är Sverige på 1940-talet. Boken kom redan 2013 men jag hittade den hösten 2017. Jag lockades väldigt av omslaget och blev mer nyfiken när jag läste baksidestexten. Det verkade spännande och med inslag av folktro. 

Det börjar med att prästen söker kvinnan Sofias hjälp en marskväll 1941. Sofia som märker att något ont är på väg. Sedan hoppar vi tillbaka till november 1940 då en ung kvinna lämnar sitt hem för att hon råkat i olycka. Hon hoppas hitta en vänlig människa där hon kan föda sitt barn. De två kvinnor i ett hus i skogen där hon blir mottagen verkar vara de hon söker. Verkar i alla fall till en början. Sedan uppför de sig allt märkligare… 

Förutom dessa kvinnor finns Johanna vars berättelse börjar i juni 1940. Hon har fått sitt första barn och lever ihop med sin make. Men livet är lite motigare än när de var nyförälskade och maken börjar kännas annorlunda, lite hårdare. Hennes drömmar blir mer av mardrömmar och tankarna går till Georg som kommer förbi lite då och då och byter några ord… Det är förändringarnas tid i byn. Nyinflyttade predikanter skapar nytändning men även oro i byn. Och hur ska det gå för Hilda som mot sin vilja hålls kvar hos systrarna.

Med stigande spänning och lite nervpirr följer jag berättelsen. Jag har alltid fascinerats av folktrons väsen och i denna berättelse finns de med. Den slutar på ett sätt som gör att jag hoppas på en fortsättning. Och minsann en sådan finns! Den ska tas hem och läsas!

/Liselott


Reservera boken på bibliotekets webbsida.
Finns även att läsa (e-bok) eller lyssna på (e-ljudbok) direkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar