onsdag 21 mars 2018

Rekviem en hallucination av Antonio Tabucchi

Vissa böcker lånar jag hem nästan bara för att de är vackra… Nilssons förlag har lyckats göra en hel radda vackra böcker och som också väcker ett intresse för berättelsen när jag läser baksidestexten. Denna var en sådan.

En stekhet julisöndag i Lissabon, Portugal. Jag-berättaren har övergivit sitt semesterparadis för att träffa en vålnad i stan – kl 12. Men ah, inte tolv på dagen utan tolv på natten… Så nu har jaget en dag att fördriva i Lissabon. Han söker upp platser han tidigare varit på, pratar med alla möjliga folk och söker upp vänner (bla den mystiska Isabel), hm tänkte jag. Isabel. Känner igen det. Har jag inte sett en bok med det namnet på? En bok som dessutom var vacker… Jo minsann! På samma förlag av samma författare finns romanen om Isabel. Ska läsa den vid tillfälle. Innan dess ska jag läsa en annan vacker bok från samma förlag: Jag kallade honom Slipsen. 

Men kanske några fler ord om denna bok. En vindlande, fascinerande saga med massor av möten och människor. Solen gassar och svetten rinner på de som vandrar Lissabons gator liksom sidorna rinner genom mina fingrar. En lagom kort bok som stannar kvar en stund hos mig.


/Liselott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar