lördag 3 mars 2018

Trojanerna av Lova Lovén

Lova Lovén är debutant i romanform men kan hittas i några novellantologier. Förlaget hon skriver för är Swedish zombie som inriktar sig på skräcklitteratur. Ganska nytt förlag med liten utgivning. Vi har en annan av deras böcker. Jag träffade på författaren på bokmässan i höstas och frågade lite om boken. När jag sedan stötte på den på biblioteket så passade jag på att låna hem den… 
Det börjar lite styltigt de första sidorna men jag läser vidare och snart är jag indragen i en historia som kan sluta precis hur som helst... 

Karolin läser på twitter några underliga meddelande. Det verkar ha hänt något, folk ber om hjälp och det är från hennes gamla gymnasieskola meddelanden kommer. Karolin tvekar hur hon ska göra men ringer så 112. 

Sedan följer vi Sofia som jobbar som kommunikatör på Malmö stad och ställs inför faktum när arbetsdagen börjar: under gårdagskvällen dog 300 människor på en gymnasieskola. Det står inte hur de dog. Hur ska de hantera händelsen? 

Därefter möter vi prästen Liv som förbereder sig inför att möta de människor som förlorat någon i det som beskrivs som en massaker. Genom tre kvinnors ögon följer vi vad som händer i Malmö under några dagar som blir veckor och det som hänt i Malmö sker även på andra ställen… 

Berättelsen beskrivs som en modern apokalyps. Vad händer när ens vardag ställs fullständigt på ända. Går det att undkomma? Kan vi göra motstånd? Eller är allt slut…


/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar